Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl




MENU

Genesis
   Co to jest?
   Jak zdobyć?
   Protoplaści

Co to jest "Motocykl Jurand"?

Jurand, jest możliwie wierną kopią nadwoziową motocykla Junak M10, produkowanego w PRL w latach 1960-1965. Przy zachowaniu jak najdalej idącego podobieństwa do swojego sławnego pierwowzoru, Jurand jest jednocześnie motocyklem nowoczesnym, przystosowanym do współczesnych warunków ruchu drogowego. W konstrukcji Juranda eliminuje się większość podstawowych wad i uciążliwości konstrukcyjnych, które były i są do dzis bolączką oryginalnego Junaka M10. Jurand, przy całym podobieństwie do Junaka M10 jest motocyklem niezawodnym, sprawnym, wyposażonym w silnik o dostatecznej mocy, dość szybkim. Jednym słowem jest to jednoślad który powinien dawać uzytkownikowi 100% zadowolenia z jazdy, bez ciągłego "grzebania" w podzespołach i nerwowego zastanawiania się, czy jakaś część nie zawiedzie podczas dłuższej przejażdżki. Jako "nowa" konstrukcja, Jurand pozwala wykorzystać udogodnienia i nowe technologie, których w oryginalnym Junaku nie dałoby się zastosować ze względu na szacunek do zabytku i oryginalności konstrukcji.


Jak zdobyć motocykl Jurand?

Jeśli dotarłeś Czytelniku do tego akapitu - najprawdopodobniej za chwilę przestaniesz czytać dalej i czym prędzej opuścisz tą stronę. :) Motocykla Jurand nie mozna kupić. Aby go posiadać, należy go skonstruować samodzielnie! Od zakończenia produkcji Junaka M10 mineło juz kilka dziesiecioleci. Niestety do tej pory ani w Polsce, ani w Chinach, ani w Indiach, ani w zadnym innym zakątku świata nie znalazł sie producent, który oferowałby motocykl przypominający z wyglądu Junaka M10, bądź stanowiący jego wierną kopię. Kilka krajowych "prób wskrzeszenia Junaka" wygłodniałym wielbicielom oryginału przyniosło wiele frustracji i zawodu. Okazało sie bowiem, że "Nowe Junaki" poza charakterystycznym logo na zbiorniku paliwa nie mają nic wspólnego z pierwowzorem. Ot, są to po prostu chińskie lub koreańskie motocykle, motorowery, a nawet skutery dla lepszego marketingu sprzedawane pod znaną i szanowaną marką. Tą gorzką pigułkę dałoby sie nawet przełknąć, gdyby były to konstrukcje w jakiś sposób nawiązujące do Junaka, czy choćby niepowtarzalne, indywidualne. Niestety, takie same jednoslady, z inną naklejką i pod inną marką można kupić u innych dystrybutorów. Jeśli to Cie nie zraża czytelniku, a chcesz przy minimalnym wysiłku zostać posiadaczem nowego motocykla pod marka "Junak" - od razu zapraszam na strone dystrybutora - firmy ALMOT
Oficjalnego producenta kopii Junaka M10 nie ma. Nie każdego miłośnika Junaka stać finansowo na oryginał, który w ostatnich latach stał sie bardzo modny i kosztowny. Nie każdemu zapaleńcowi koniec końców wystarcza też owego zapału na ciagłe naprawy i dbanie o oryginalną, dość kaprysną i złozoną konstrukcję. Dla wszystkich takich osób, które dodatkowo czują się na siłach podjąć ambitne wyzwanie skonstruowania własnego Juranda, powstała ta strona. W poszczególnych jej zakątkach, opiszę trudniejsze i łatwiejsze metody stania się posiadaczem Juranda, różne rozwiązania konstrukcyjne, które można zastosować we własnym projekcie, odsyłacze do stron internetowych, na których można kupić poszczególne części. Wierzę, że znajdzie się kilka osób, które dzięki tej stronie staną się bardziej "techniczne" i zdobędą upragniony jednoślad, spełniający ich marzenia.
Bo cóż jest cenniejszego od marzeń, które udało się wcielić w życie?...

Prywatnie ciągle żyję nadzieją, że znajdzie się producent obdarzony pasją i inteligencją, która pozwoli mu (nawet w małych seriach) wytwarzać nowoczesne kopie Junaka M10. I że ta "produkcja" będzie miała nieco większy rozmach niż wytwarzanie stylowych naklejek i umieszczanie ich na importowanych chińskich motocyklach, z Junakiem M10 nie mających nic wspólnego. "Wskrzeszanie" legendy nie znosi uproszczeń i nadmiernych kompromisów. A przykłady takich jednośladów jak Royal Enfield (niemal bez zmian do dziś produkowany w Indiach) czy klasyczna włoska Vespa udowadniają że "jednak się da"


Protoplaści. Czyli to nie mój pomysł.

W tym miejscu chciałbym jasno napisać, że "Jurand" nie jest całkowicie moją prywatną ideą. Kilka lat po wyprodukowaniu pierwszego Junaka, różni mniej lub bardziej zaawansowani konstruktorzy próbowali ożenić jego ramę, lub całe podwozie z rozmaitymi jednostkami napędowymi. Na przestrzeni lat były to silniki począwszy od tych po prostu "dostępnych", aż do typowo motocyklowych, a nawet w pewnym stopniu przypominających oryginalne "serce" Junaka. W internecie znalazłem kilka zdjęć obrazujących ten trend - prezentuję je poniżej. Wydaje sie jednak, że konstruktorom tych pojazdów zwykle nawet nie tyle chodziło o skonstruowanie od zera motocykla (a juz na pewno nie całkiem podobnego do Junaka M10), co o wmontowanie innego silnika. Mocniejszego, nowocześniejszego, a może tylko sprawiającego mniej kłopotów niż oryginał.

Głównym założeniem Projektu Jurand jest natomiast stworzenie możliwie wiernej kopii nadwoziowej Junaka M10, przy wykorzystaniu maksimum dostępnych nowoczesnych rozwiązań technicznych i środków.


Połączenie przerobionego Junaka z silnikiem od Malucha



Połączenie przerobionego Junaka z silnikiem od M-72



Połączenie Junaka z silnikiem od Yamahy XS-650