Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Menu - powrót

Jednym z głównych założeń Juranda, jest zastosowanie innego, nowocześniejszego silnika, niż w Junaku. Dlatego podczas budowy, może zajść konieczność użycia silnika innego, niż figuruje w posiadanych dokumentach. Szczególnie przy budowie Juranda "B" - gdy zdobędziemy ramę z dokumentacją i zastosujemy do niej przypadkowy silnik od innego motocykla. Może się tez zdarzyć, że budując Juranda "C" - z jakiś powodów zdecydujemy się na wymianę jednostki napędowej w zakupionym, lub posiadanym kompletnym motocyklu przeznaczonym do przerobienia. Co wówczas zrobić, aby być w całkowitej zgodzie z obowiązującym prawem?

Otóż prawo stanowi:
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.8)) wprowadza się następujące zmiany:
...
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 stycznia 2009 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 802)
Art 81
Art. 81. 1. Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego.
...
11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3-5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:
...
3. w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem;

Cóż to oznacza w praktyce? W obecnie obowiązującym wzorze Dowodu Rejestracyjnego, interesują nas cztery pola: "P1" - pojemność silnika w cm3. "P2" - maksymalna moc netto silnika (w kW). "P3" - rodzaj paliwa. "Q" - stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg); dotyczy motocykli i motorowerów.
Jeśli podczas wymiany silnika dojdzie do zmiany któregokolwiek z tych parametrów - powinniśmy udać sie na Stację Diagnostyczną i poprosić Diagnostę o wydanie zaświadczenia z nowymi parametrami. Diagnosta zazwyczaj ustala stosowne wartości korzystając z katalogu - trzeba więc podać mu markę, typ i rok produkcji motocykla, z którego silnik pochodzi. Z uzyskanym zaświadczeniem wędrujemy do Wydziału Komunikacji, gdzie na nasz wniosek zostaje wymieniony Dowód Rejestracyjny na taki, w którym wszystkie parametry motocykla będą juz zgodne ze stanem faktycznym. Jeśli wymieniony silnik nie zmienia tych parametrów - możemy spać spokojnie, nawet jeśli dokonaliśmy zmiany dwusuwu na czterosuw! W Dowodzie Rejestracyjnym nie ma bowiem pola definiującego typ pracy zastosowanego silnika spalinowego


Istotna uwaga należy sie też Konstruktorom, mającym zamiar zbudować Juranda "J", a więc motorower - pojazd którym może kierować nawet osoba nie posiadająca Prawa Jazdy, ani karty motorowerowej (tylko osoby które do dnia 11.02.2012 ukończą 18 lat.)
Dość powszechną praktyką jest "rasowanie" silników motorowerowych, przez zakładanie większych zestawów cylinder-tłok-pierścienie-głowica, wymianę modułów zapłonowych, rozwiercanie kanałów dolotowych gaźnika i wydechu. Często wręcz przez wymianę całego silnika na wyglądający identycznie jak oryginał, ale posiadający zwiększoną pojemność do 72, 110, a nawet 125 cm3! Oczywiście operacja taka niesie ze sobą zwiększenie mocy, a co za tym idzie - osiagów motoroweru, w tym prędkości maksymalnej - i to dosyć znacznie. Tymczasem Ustawa jasno i precyzyjnie definiuje motorower:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.8))
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
...
46. motorower - pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

Tym samym - zmiana konstrukcji motoroweru, która powoduje powiększenie jego pojemności skokowej ponad 50 cm3, LUB prędkości maksymalnej powyżej 45 km/h (a więc wystarczy np. wymiana modułu zapłonowego, umożliwiająca rozpedzenie np. do 55 km/h) - według prawa - przesuwa automatycznie nasz motorower do kategorii MOTOCYKLI. Tym samym do prowadzenia takiego jednośladu wymagane jest posiadanie Prawa Jazdy kategorii A.

Skoro o motorowerach mowa, poruszę tutaj jeszcze jeden aspekt. Kupując używany motorower, lub jego ramę z dokumentami - bardzo otrzymujemy Dowód Rejestracyjny w którym widnieje adnotacja "Następne badanie techniczne do dnia: BEZTERMINOWO" Niestety od początku 2010 roku taki wpis jest juz nieważny. W razie kontroli drogowej narażamy sie na zatrzymanie dokumentu i skierowanie na przegląd techniczny. Zgodnie bowiem z obowiązującym prawem -motorower podlega okresowym badaniom technicznym co dwa lata - adnotacja o dopuszczeniu do ruchu przez Diagnostę musi sie znaleźć w dokumencie.

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 stycznia 2009 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 802)
...
Art 81
Art. 81. 1. Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego.
...
7. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego, przyczepy rolniczej oraz motoroweru przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.